8 precizari cu privire la legea 157/2008 care intra de astazi in vigoare

Avind in vedere criticile aduse Legii 157/2008 in presa scrisa si audiovizuala de catre Ministrul Sanatatii, de presedintele CNAS si de unii manageri din spitale, avind in vedere interpretarile complet eronate care pot induce in eroare opinia publica, in special bolnavii, totodata ca urmare a repetatelor solicitari de lamuriri ce mi-au fost adresate personal, pentru corecta informare a populatiei fac urmatoarele precizari:

– Legea 157/2008 a intrat in vigoare astazi, duminica 27 iulie 2008, in conformitate cu prevederile Constitutiei (la 3 zile de la publicare) efectele ei nefiind conditionate de emiterea unor norme de aplicare. Totusi, MSP si CNAS au libertatea si chiar obligatia de a emite astfel de norme, pentru aplicarea unitara a legii.

– Pacientii au dreptul la ramabursarea INTEGRALA a cheltuielor efectuate nejustificat cu materialele, materialele sanitare si investigatiile la cere sunt indreptatiti in calitate de asigurati. Informarea asupra ingrijirilor la care sunt indreptatiti asiguratii este obligatia CNAS si sunt explicitate in contractul cadru privind asigurarile sociale de sanatate.

– Spitalul primeste pentru fiecare caz in parte o suma care include toate cheltuielile aferente ingrijirii afectiunii respective, calculate ca o medie la nivel national. Este un gest de normalitate ca la incasarea contravalorii prestatiei efectuate si raportate CNAS sa i se ramburseze pacientului sumele care nu au fost efectuate de spital ci chiar de catre acesta. In caz contrar spitalul face beneficii tocmai prin neonorarea obligatiilor contractuale asumate, acelea de a asigura ingrijirea gratuita a populatiei bolnave. Diferenta intre pretul de achizitie al spitalului si pretul platit de pacient la farmaciile cu circuit deschis este imputabila personal managerilor de spital, a caror atributie de serviciu este tocmai aprovizionarea ritmica si la timp a spitalului.

Imi exprim convingerea ca populatia va intelege ca aceasta lege nu merita din nici un punct de verere etichetele de “imorala, inaplicabila, demagogica si populista” au fost puse de Minsitrul Sanatatii din ratiuni politice sau sub imperiul unei tulburari pasagere, fara a lua in considerare interesele pacientilor, ale caror interese ar trebui sa le apere.

Marian Sorin Paveliu

deputat PDL

Atasez obiectiile ridicate si precizarile in extenso.

1. Precizare: Pacientul ajunge in situatia de a cumpara un medicament cu un pret mai mare decit spitalul doar in situatia in care din motive administrative spitalul nu se achita de aceasta obligatie. Pacientul trebuie sa-si primeasca integral prejudiciul ce i-a fost creat.

FOARTE IMPORTANT: Diferenta dintre pretul de achizitie al spitalului si pretul de achizitie extern platit pacientului este un prejudiciu creat de manager bugetului spitalului (si implicit fondului de asigurari de sanatate) prin culpa neasigurarii aprovizionarii ritmice si adecvate a spitalului. Ministrul Sanatatii, specialist in audit financiar stie ca aceasta diferenta este imputabila direct managerului ca persoana fizica, spitalul sau CNAS avind obligatia regresului impotriva acestuia conform legilor in vigoare!!!

Obiectie ridicata de ministrul Eugen Nicolaescu – comunicat Mediafax; si de managerul Spitalului Colentina, Petre Co?ereanu in Adevarul 26 iulie: “Pot ap?rea situa?ii în care bolnavul s? cumpere medicamente la un pre? mult mai mare decât cel al spitalului. În aceast? situa?ie nu se ?tie cine suport? diferen?a de pre?.

2. Precizare: Cererile de rambursare insotiete de chitante, depuse la registratura spitalului, pun spitalul in postura de datornic (debitor) fata de un tert, pacientul. Chiar daca managerii ar dori sa ignore cererea, Curtea de conturi o va evidentia si o va imputa managerului la momentul descarcarii de gestiune. Ignorarea cererii reprezinta insa o incalcare a legii care expune managerul la inlocuirea din functie de catre Ministrul Sanatatii, conform legii.

Obiectie: Managerii se vor face c? nu v?d chitan?ele pentru medicamente aduse de bolnavi. (jurnalist Claudia Marcu – articol Gindul)

3. Precizare: Legea isi face pe deplin efectele incepind cu ziua de duminica 27 iulie 2008 (la 3 zile de la publicarea in MO – conform Constitutiei). Emiterea unor norme de aplicare are drept scop aplicarea uniforma a legii si nu reprezinta sub nicio forma momentul inceperii aplicarii legii.
Este greu de explicat de ce invoca tocmai conducatorii acestor institutii absenta unor norme pe care tocmai ei au obligatia de a le emite, avind cunostinta de aprobarea legii de catre Parlament inca din 25 iunie, in prezenta Secretarului de stat pentru relatia cu Parlamentul Zoltan Sekely, care de altfel a si exprimat in plen punctul de vedere al MS de opozitie la aprobarea acestei legi!

Obiectie ridicata de Vasile Chiurchea – comunicat Mediafax.: Legea nu se poate fi aplicata pentru c? nu avem norme”,

4. Precizare: Nu exista motive pertinente, legale, pentru care spitalul sa nu dispuna de fondurile necesare pentru rambursarea cheltuielii nejustificate facute de pacient. Precizarea a fost facuta chiar de catre presedintele CNAS: “Eu platesc spitalului tariful pe caz rezolvat, adica toti banii cheltuiti pentru fiecare bolnav pana la externare. Daca bolnavul nu primeste medicamente, dar eu, Casa, am decontat cazul rezolvat, atunci spitalul ar trebui sa deconteze banii cheltuiti de pacienti”, a spus presedintele CNAS. (comunicat Mediafax)

Obiectie ridicata de manager de spital si jurnalist Claudia Marcu – text articol Gindul: Spiatalul nu are fonduri pentru a rambursa cheltuielile facute de pacienti.

5. Precizare: Pacientul primeste numai tratamentele prescrise de medic, sub semnatura acestuia, evidentiata in Foaia de Observatie. Solicitarea medicului se inregistreaza in condica de medicamente unde, in caz de absenta a medicamentului se specifica acest lucru de catre farmacia spitalului. Daca pacientul va fi nevoit sa-si achizitioneze medicamentul personal – acest lucru se mentioneaza in foaie si acum. Medicul are obligatia profesionala de a face uz si de a recomanda pacientului cele mai bune tratamente si investigatii LA CARE ACESTA ESTE INDREPTATIT IN CALITATE DE ASIGURAT respectind prevederile legii si ale contractului cadru! Asigurarea acestora este sarcina managerului spitalului si nu a medicului.

Obiectie: Exista o alta lege (prevedere inclusa in contractul cadru – nota mea) care interzice medicilor sa dea retete pacientilor internati! deci, practic, daca un pacient va cere despagubiri pentru medicamentele cumparate, buba se va sparge in capul medicului care le-a prescris! (comentariu in Gindul art Legea medicamentelor invizibile).

6. Precizare: Conform legii, CNAS are obligatia saacorde gratuit informa?ii, consultan?? ?i asisten?? în domeniul asigur?rilor sociale de s?n?tate persoanelor asigurate, angajatorilor ?i furnizorilor de servicii medicale” (art.270 din legea 95/2006); Serviciile rambursabile sunt acelea “la care ar fi fost indreptatiti fara contributie personala, in conditiile impuse de Contractul – cadru;”

Obiectia ridicata: „Pacientii nu stiu cu exactitate ce servicii sunt rambursabile;”

7. Precizare: Pacientii beneficiaza de rambursarea acelor cheltuieli efectuate nejustificat Intr-o sectie de ortopedie pacientul beneficiaza de tratamentul specific legat de situatia invocata- fractura. Tratamentul pentru scleroza multipla se presupune ca este anterior survenirii fracturii, iar pentru acesta pacientul are medicatia primita deja in sistemul asigurarilor de sanatate. Daca insa pacientul ar fi internat intr-o sectie de neurologie pentru tratarea sclerozei multiple, iar medicul ar recomanda tratament destinat acestei afectiuni pe perioada spitalizarii iar pacientul este nevoit sa-l achzitioneze deoarece lipseste din farmacie, cheltuiala trebuie rambursata.

Obiectia ridicata : “Astfel, un pacient care se interneaza cu o fractura, dar sufera si de scleroza multipla poate considera ca spitalul este obligat sa ii ramburseze si cheltuielile facute pe achizitionarea medicamentelor pentru aceasta afectiune”, ne-a declarat Gheorghe Iana, managerul Spitalului Universitar de Urgenta Bucuresti. (Adevarul 26 iulie)

8. Precizare: Este ilegal ca pacientul sa ia medicatie (este implicit ca la indicatia medicului curant) fara ca aceasta sa fie mentionata in FO (document medico-legal, prin care se face si dovada).

Obiectia ridicata: Este imposibil sa dovedesti ca-ti erau necesare, ca le-ai folosit in timpul spitalizarii sau ca ti-au fost prescrise de catre medic. Eu am fost internat in spital si am primit o lista cu medicamentele care imi erau necesare pe o hartie simpla fara parafa si fara semnatura medicului. Am avut colegi de salon care au cumparat medicamente care nu au fost niciodata utilizate, deoarece intre timp nu mai erau necesare. (comentariu cititor)

This entry was posted in Conferinte si comunicate de presa, _Rambursare medicamente and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *