Incompetenta ca fateta a coruptiei. “Naivii” din Ministerul Sanatatii “cred” ca producatorii ne vor da medicamentele de ultima generatie pe gratis!

În România, aparent toate parcă sunt făcute ce proşti! Suntem păcăliţi la preţul autostrăzilor şi a drumurilor, vindem avuţia statului mereu pe nimic sau în pierdere, cumpărăm sisteme informatice care nu merg, plătim studii de fezabilitate pentru spitale care nu se vor face niciodată, facem stadioane în pantă şi parcuri pe islaz, piscine în comune fără canalizare, şi tot aşa până la banalizare.

OM 724/2013 (vezi nota subsol)  este o exemplificare a felului de a face pe prostu’! Pe scurt, dacă ar fi să-i dau crezare ministrului sănătăţii, peste două luni, prin deschiderea listei de compensare, pacienţii vor avea acces fara limite  la unele medicamente, pe care ţări de 10 ori mai bogate, ca Germania sau Anglia, nu şi le permit sau le acceptă doar la un număr restrictiv de pacienţi şi la un preţ negociat la sânge! În săraca Românie, evaluarea impactului bugetar nu mai este necesară deoarece producătorii au promis că vor da toate medicamentele noi gratis!

Cât de prost să fii să accepţi ca reală o asemenea gogomănie!?

Ministrul Sănătăţii, un specialist al cifrelor şi impactului bugetar… economist şi auditor de profesie, aparent o ia de bună! Nu este însă prima măsură luata de ministrul Nicolăescu fără o evaluare a impactului bugetar: aşa s-au dus 138 de milioane pe programul de evaluare a stării de sănătate, aşa a mărit salariile personalului medical din spitale fără a se aloca un singur leu suplimentar acestora – împingându-i la arierate, aşa a ridicat plafoanele la farmacii, aşa s-au compensat integral medicamentele din programele de diabet si oncologie – fara pret de referinţă, aşa a comandat studii de fezabilitate la spitale, etc. Trebuie sa precizez ca toate deciziile enumerate au fost luate în mandatul Tăriceanu. Aceasta măsură este prima criticabilă, din punctul meu de vedere, sub conducerea premierului Ponta.

După ce sacii vor fi fost urcaţi în căruţă, industria se va năpusti asupra taxei clawback, iar rezultatul va fi o gaură enormă în bugetul sănătăţii. Cum bugetul statului nu permite re alocări spre sănătate, este de aşteptat ca respectiva halcă să fie balansata prin scăderea cheltuielilor de la veniturile personalului sanitar sau de la consumabile!

Această criză este generată cu ştiinţa Guvernului României. În toate ţările UE (şi nu numai) accesul la lista de medicamente compensate a unor tratamente de 10.000-100.000 de euro pe an per pacient, se face însă numai după evaluarea eficacităţii şi suportabilităţii financiare a produsului respectiv.

Mai mult, in negocierile cu FMI, Guvernul României, încălcând uzanţele, şi-a asumat o obligaţie de A NU FACE (vezi nota subsol) : nu va mai permite “deschiderea listei de medicamente” fără a face o evaluare, pentru a nu se mai înregistra arierate in acest domeniu!

Ce face noul ordin? Sub titlul înşelător de EVALUARE, pentru a descuraja ochiul jurnaliştilor şi a nespecialiştilor, înşiră pe 60 de pagini o sumedenie de criterii privind EFICACITATEA produselor (adică existenţa efectului clinic pozitiv) propuse a fi finanţate de la buget fără a face nici cea mai mică trimitere la suportabilitate şi cost-eficacitate. Specialiştii romani urmează a valida evaluările deja făcute de experţii Agenţiei Europene a Medicamentelor privind eficacitatea, (pe baza căreia s-a făcut înregistrarea produselor în toate ţările UE)! Obţinerea unui scor de 6 puncte din 10 conduce automat la obligativitatea MS de a impune medicamentul pe lista de compensate. Numai că TOATE produsele vor obţine cel puţin 6 puncte – acestea fiind legate strict de demonstrarea unei eficacităţi superioare comparativ cu tratamentele clasice sau cu placebo!! Este de la sine înţeles ca produsele noi sunt superioare ca doar nu au investit miliarde in cercetare pentru a face “Trabanturi” sau televizoare alb-negru!

În ceea ce priveşte costul şi impactul bugetar – adică EVALUAREA ECONOMICĂ, producătorii vor trebui să facă o autoevaluare pe care funcţionarii MS o vor verifica, …si atât. Această informaţie, deosebit de relevanta rămâne agăţată undeva în neant, ordinul ministrului uitând să precizeze ce se întâmplă cu acele medicamente care nu sunt suportabile de actualul buget si mai ales cum si daca se va stabili o limita a suportabilităţii.

“Pentru a evita arieratele evaluare ne-aţi cerut, evaluare am facut! Cum?? Era vorba de evaluare economica? Ne cerem scuze, noi am înţeles altfel!”

Si totusi, tehnicienii care au elaborat sunt competenţi şi instruiţi cu diplomă în evaluarea economică a medicamentelor. Mal formarea ordinului s-a făcut dintr-o voinţă superioară lor, voinţa politică! În fapt, pentru a spune lucrurilor pe nume ne aflăm în faţa unei pseudo incompetenţe care maschează corupţia.

Astăzi Guvernul Ponta, prin Ministrul Nicolăescu a dat satisfacţie industriei pentru ca nu trebuie sa dea efectiv nici un ban din buget. Peste 6-9 luni pariez ca vor regreta amarnic si unii – reprezentanţii industriei si ceilalţi – Guvernul. In loc sa permitem o deschidere reala a listei ne vom afla, din nou, la începutul procesului, cu o noua legislaţiei in dezbatere, de aceasta data avind incluse criteriile de evaluare economica. Bătălia care va declanşa va fi atroce, cu o miza gigantica – intre 100 si 500 de milioane de euro (cit banii luaţi pe CFR si Oltchim la grămadă). Industria crede ca Guvernul va da banii. Guvernul crede ca va găsi o soluţie sa scape. Vom vedea!

Se spune ca prostia nu doare. Pseudo prostia însă îmbogăţeşte pe unii ăi nenoroceşte pe alţii!

PS: Suntem obişnuiţi cu termenul de corupţie ca atribut al politicienilor romani. Funcţionarii FMI vor trebui şi ei să intre în horă proştilor de conjunctură, acceptând autoevaluarea publicată în Monitorul oficial ca fiind evaluarea economică pentru care au bătut palma cu autorităţile romane. Nu îmi fac nici un fel de grijă. Lobby-ul făcut la nivelul FMI nu diferă de cel făcut asupra Guvernului României. Doar cifrele sunt de altă dimensiune iar formele sunt ceva mai subtile.

 

———————-

Nota1: Ordinul nr. 724/2013 pentru aprobarea criteriilor de evaluare a tehnologiilor medicale, a documentaţiei care trebuie depusă de solicitanţi, a instrumentelor metodologice utilizate în procesul de evaluare şi a metodologiei de evaluare privind includerea, extinderea indicaţiilor sau neincluderea medicamentelor în Lista cu denumiri comune internaţionale ale medicamentelor de care beneficiază asiguraţii, pe bază de prescripţie medicală, cu sau fără contribuţie personală Monitorul Oficial, Partea I nr. 339 din 10.06.2013.

Nota2: Scrisoarea de intentie a Guvernului Romaniei catre FMI – 8 iunie 2012. “Nu vom introduce medicamente sau indicaţii noi în lista medicamentelor compensate fără a dispune de o evaluare interimară a tehnologiei sanitar.e Aceste acţiuni ar trebui să contribuie la limitarea costurilor şi la evitarea apariţiei de noi arierate la nivelul spitalelor.”

 

This entry was posted in Comentarii ref la sanatate, medicamente, Neclasificate. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *