Romanii, “recuperatori” pentru banii de algocalmin

Un nou val de procese se prefigureaza pentru spitalele din Timis

Autor: Bogdan PITICARIU – Timpolis
Editia: 28 – 30 iulie 2008

O lege de trei randuri risca sa traga spitalele din Timis – sau din oricare alt judet unde sunt probleme cu finantarea sistemului sanitar – intr-un val nesfarsit de procese. Avand in vedere ca au fost nenumarate situatii in care bolnavii au fost trimisi, inainte de internare sau de operatie, sa cumpere medicamentele sau materialele sanitare necesare, printr-o lege publicata saptamana trecuta in Monitorul Oficial asiguratul va avea dreptul sa-si aduca spre decontare, la spital, chitantele de la farmacie, pentru produsele cumparate, la care avea, in mod normal, dreptul la gratuitate, ca platitor de asigurare medicala. Daca nu-si va primi banii, va da in judecata spitalul, ceea ce, si in vestul tarii, este de asteptat sa duca la un numar record de actiuni in instanta in care sunt chemate la bara spitalele.
O lege-problema

Cuprinsul noii Legi 157/2008, cu privire la reforma in domeniul sanatatii, se intinde pe trei randuri. “Asiguratii au dreptul sa beneficieze de rambursarea tuturor cheltuielilor efectuate pe perioada spitalizarii cu medicamentele, materialele sanitare si investigatiile paraclinice la care ar fi fost indreptatiti fara contributie personala, in conditiile impuse de contractul-cadru”, stipuleaza noua lege care, deocamdata, nu are norme de aplicare deci, desi a fost publicata in Monitorul Oficial, nu va intra in vigoare pana cand nu vor fi adoptate normele de aplicare, lucru care poate dura saptamani, luni sau ani.

Esenta respectivului act normativ e ca bolnavii asigurati, pentru care spitalul la care s-au internat nu are medicamente ori materiale sanitare si sunt nevoiti sa cumpere aceste produse din banii lor, pot merge cu chitantele si bonurile care dovedesc plata medicamentelor, la conducerea spitalelor, si sa faca o cerere scrisa pentru returnarea banilor. Deocamdata nu se stie daca vor fi stabilite plafoane maximale de decont, pentru ca farmaciile de langa spitale, de unde isi procura de obicei bolnavii cele necesare, sa nu profite, stabilind preturi fabuloase pentru medicamente de care cei internati au nevoie. Dupa cum nu se stie care va fi termenul in care spitalul va fi obligat sa faca decontul. Ce se stie e ca, potrivit deputatului Sorin Paveliu, initiatorul legii, in cazul in care spitalele vor refuza sa dea banii, vor putea fi actionate in instanta. Pacientii care iau din banii lor medicamentele sau materialele necesare care ar fi trebuit asigurate in mod gratuit puteau apela la instanta si pana acum. Diferenta e ca, potrivit lui Sorin Paveliu, cu noua lege vor avea castig de cauza garantat. Ceea ce va duce la o crestere spectaculoasa a proceselor in care sunt chemate “la bara” spitalele sau Casa de Asigurari de Sanatate. Deci, problema lipsei de medicamente din spitale nu va fi rezolvata nici mai bine, nici mai repede, rezultatul previzibil fiind cresterea numarului cazurilor in care asiguratii apeleaza la instante.
Interdictii formale

Managerul Spitalului Municipal Timisoara, dr. Octavian Cretu, spune ca noua lege pune oarecum ordine intr-o chestiune destul de delicata, multe spitale fiind nevoite sa incalce legea din cauza lipsei fondurilor necesare. “Legea spunea ca nu ai voie sa le dai retete oamenilor internati in spital, medicamentele si materialele sanitare necesare trebuind furnizate gratuit, respectivii pacienti fiind asigurati. De acum incolo probabil ca va fi voie sa se dea retete celor internati, iar oamenii vor obliga spitalele sa le dea banii inapoi. E o solutie nu foarte fericita, dar oricum ceva mai functionala decat ce se intampla pana acum. Inainte era interzisa prescrierea de medicamente bolnavilor internati, pe perioada internarii in spital. Nu a functionat sistemul, din cauza lipsei banilor, oamenii trebuind sa vina de acasa cu plasuta cu cele necesare”.

Octavian Cretu mai spune ca decontari de medicamente si materiale sanitare se faceau pacientilor nevoiti sa cumpere aceste produse si inainte de aparitia acestei legi, dar numai prin intermediul instantei. “Oamenii acum cumpara, si apoi pot veni cu chitanta sa deconteze. Si pana acum li se puteau deconta aceste sume, daca apelau la instanta. Au fost cazuri de oameni care au intrebat daca trebuie sa-si cumpere un material sau altul. De exemplu, cristalinul se ia printr-o aprobare speciala de la Casa. Si daca nu primesti aprobarea, nu il cumperi”.
“E un non-sens”

Liderul Sindicatului Sanitas Timis, medicul Livius Carstea, membru in Consiliul de Administratie al Casei Judetene de Asigurari de Sanatate Timis, considera noua lege un non-sens. “Daca spitalul are bani pentru deconturi, inseamna ca are bani si pentru achizitionarea materialelor si medicamentelor necesare. Inseamna ca spitalul are buget acoperitor pentru asta”.

In opinia sa, acest sistem nu va functiona. “Eu nu cred in eficienta ei. Daca vor fi bani de deconturi, inseamna ca spitalul ar trebui sa aiba bani si pentru procurarea celor necesare. Si isi procura medicamentele si materialele de care are nevoie si le tine pe stoc, fiindca stie cam care e cererea. Mi se pare o chestiune populista care nu are nicio finalitate”.

Fonduri pentru rezerve strategice

Lipsa de fonduri care face ca pana la urma sa se ajunga la situatia anormala ca un pacient, la internare, sa-si procure cele necesare, care ar fi trebuit asigurate de catre spital, nu pare a fi perceputa foarte corect de catre Ministerul Sanatatii. Pentru ca, potrivit ultimelor acte normative elaborate, Ministerul Sanatatii pare preocupat de cu totul alte chestiuni. De exemplu, in iunie a fost aprobat un ordin al ministrului Sanatatii de constituire a unei “Rezerve strategice de medicamente, seruri, vaccinuri, dezinfectante, insecticide, dispozitive medicale si alte materiale specifice”.

E vorba de o rezerva uriasa de medicamente si dispozitive medicale care sunt depozitate deoparte, urmand a fi folosite, conform legii, “in situatii speciale”. Criza de fonduri care face ca unii pacienti sa-si cumpere din propriul buzunar medicamentele la care ar avea dreptul de gratuitate, ca asigurati, nu intra, se pare, la “situatii speciale”. Printre lista unitatilor medicale unde se vor constitui si depozita astfel de “rezerve strategice” se numara si Spitalul Judetean Timisoara. Printre altele, legea stipuleaza ca stocul de rezerva trebuie sa contina 30.000 de comprimate de eritromicina, 50.000 de comprimate de oxacilina, 25.000 de comprimate de paracetamol, 120.000 de fiole de diazepam, 1,5 milioane de doze de vaccin gripal, 10.000 de sapunuri, 36.000 de pachete de vata, 150.000 de fese, 10.000 de filme dentare, 10.000 de paturi.

Opinii pro si contra
“Se complica lucrurile inutil”

Nici farmacistii nu au o parere mai buna despre noua lege. Rodica Vlad, proprietarul lantului de farmacii “Vlad”, intreaba : “Daca au managerii spitalelor bani, de ce sa nu cumpere ei medicamentele? De ce sa trimita bolnavul sa le cumpere? De unde aceasta idee? De ce nu putem trai normal in Romania? E un sistem complicat si anormal, care vad ca este preferat. De ce nu pot romanii sa traiasca normal? Sunt anomalii pe care trebuie sa le percepem ca pe niste lucruri normale”.

In opinia sa, prin aceasta lege se incurajeaza punerea bolnavului pe drumuri si se complica inutil lucrurile in sistem. “Noi acum, din cauza unor masuri aberante, avem probleme cu furnizorii. Cum poate functiona sistemul, cand, de exemplu, noua ni s-a impus un adaos maxim de 1% la insulina?”
In asteptarea normelor de aplicare

La Spitalul Judetean Timis, managerul Avram Jecu spune ca deocamdata comentariile cu privire la functionalitatea noi legi se pot face intr-un mod speculativ. “Cred ca ar trebui sa comentam abia dupa ce se vor adopta normele de aplicare. Au fost si la Spitalul Judetean procese pentru recuperarea unor sume date de pacienti pentru medicamente si materiale sanitare, insa nu recent”.
Legislatie completata

Directorul Casei Judetene de Asigurari de Sanatate, Horia Cristian, nu considera ca noua lege complica sistemul. “Pacientul si pana acum putea cere decontarea acestor sume date pe medicamente si materiale sanitare. Aceast nou act normativ nu face decat sa clarifice legislatia existenta”.

Pana acum situatii mai ciudate au fost cu privire la programarea unor interventii chirurgicale, la Cardiologie, de exemplu. “Pacientul poate fi programat pentru o astfel de interventie, iar in cazul in care nu mai exista buget, pacientii sunt programati pentru o data ulterioara. Daca pacientul refuza punerea pe lista de asteptare, plateste contravaloarea serviciilor medicale. Au fost cazuri in care s-a apelat la instanta prin 2005 – 2006, in conditiile in care spitalele din Romania puneau pacientii sa-si cumpere medicamente si materiale sanitare pentru cazurile programabile care nu fusesera programate. La un Centru de Cardiologie i se poate spune pacientului : «Dumneata poti fi operat, dar tratamentul nu e urgent. Te punem pe lista de asteptare». Unii accepta, unii nu accepta. Cei care nu accepta semneaza o declaratie : «Subsemnatul declar ca am refuzat sa fiu trecut pe lista de asteptare si inteleg sa-mi cumpar medicamentele si materialele sanitare de care e nevoie. De asemenea, precizez ca nu voi actiona niciodata in instanta spitalul pentru recuperarea acestor cheltuieli». Au dat in judecata si au pierdut”, mentioneaza Horia Cristian.

This entry was posted in Extrase din media, _Rambursare medicamente and tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Romanii, “recuperatori” pentru banii de algocalmin

  1. sorinp says:

    Stimate domnule Piticariu,

    Spre corecta informare a cititorilor publicatiei dumneavoastra fac citeva precizari, in ordinea controverselor mentionate in articolul dumneavoastra.

    1. Nu se pune problema unor plafoane maximale pentru decont. Esenta drepturilor pacientilor asigurati, pe perioada cit sunt internati, se gaseste in Normele Contractului Cadru privind functionarea sistemului de asigurari. Pacientii sunt indreptatiti sa-si primeasca banii inapoi, INTEGRAL, pentru TOATE cheltuielile facute pentru acele servicii sau tratamente la care au dreptul in acest moment.
    Evident ca exista o diferenta de pret intre tariful unui medicament achizitionat de spital si cel achizitionat de la farmacia de la poarta spitalului. Daca managerul nu vrea sa suporte diferenta (personal) nu trebuie decit sa-si faca datoria si sa se preocupe sa achizitioneze el medicamentul, nu sa puna pacientul pe drum.
    Pacientii trebuie sa stie ca daca sufera un episod de pneumonie, de exemplu, spitalul este platit global, pentru cazul rezolvat. Cu alte cuvinte, primeste bani, inclusiv pentru tratamentul cumparat incorect de bolnav DAR la recomandarea medicului din spital – pentru ca aceasta este menirea medicului sa-l trateze pe bolnav – in limitele stipulate in Contractul cadru.

    2. Personal, nu-mi fac probleme referitor la un termen de rambursare. Ratiunea de a fi a legii este de a transfera responsabilitatea incalcarii legii si drepturilor asiguratului de la sistem si CNAS la managerul de spital. Ma astept ca nici un manager sa nu mai permita acest sistem pagubos pentru pacienti PENTRU SIMPLUL MOTIV CA DPDV CONTABIL SI JURIDIC II REVINE OBLIGATIA SUPORTARII DIFERENTEI DE PRET LUI, CA PERSOANA FIZICA deoarece prejudicierea bugetului spitalului si a fondului de asigurare al asiguratilor s-a facut din vina lui!! Asa se intimpla in orice domeniu!
    Din aceasta perspectiva, va asigur ca numarul proceselor nu va creste ci va disparea in totalitate, pentru ca de acum inainte responsabilitatea revine managerului, ceea ce nu se intimpla pina in prezent. Orice jurist incepator va poate prefigura acest lucru.
    Am convingerea ca vor exista reale proble intre manageri si CNAS – insa acest lucru este absolut de dorit. Managerii trebuie sa se bata pentru tarife corecte si concordante cui nevoile de tratament si sa nu fure bolnavii datorita neimplicarii autoritatilor in alocarea corecta de fonduri si tarife. Este pur si simplu un act de normalitate.

    Va atrag atentia ca exista citeva categorii de persoane extrem de vocale impotriva “Amendamentului PAVELIU” – si trebuie sa avem intelegere pentru acestea, chiar daca numeric sunt extrem de putine raportate la numarul pacientilor. Aceste persoane sunt:
    – managerii de spitale, care se vad cu o constringere majora pentru asi face datoria de administrator sub sanctiuni materiale exrem de severe;
    – managerii CNAS, care trebuie sa faca bugete si tarife corecte si nu artificiale, pe care apoi sa le impuna prin forta;
    – farmacistii si proprietarii laboratoarelor de investigatii si analize paraclinice care si-au deschis farmacii cu circuit deschis in spitale, dind spagi imense si la infiintare si continuu pentru mentinerea acestei anomalii;
    – medicii (putini la numar) care sa-au lasati prinsi intr-un sistem de coruptie, primind procent din profitul realizat de furnizaori din vinzarea medicamentelor, materialelor sanitare sau investigatiilor prescrise bolnavilor internati;
    – ministrul sanatatii – responsabil de intretinerea acestui sistem si principalul opozant al acestui amendament.
    Criticile acestora sunt acide, tendentioase, desprinse de realitate insa de inteles, prin natura lor subiectiva.
    Pe de alta parte, daca pacientii si populatia nu va intelege NORMALITATEA acestei prevederi, inseamna ca ea a venit inca prea devreme.
    Foarte pertinenta opinia celor doi manageri citati pentru care fac citeva precizari speciale:
    1. Nu este obligatorie elaborarea unei norme de aplicare. Desigur, Ministerul Sanatatii are obligatia de a face interpretari si precizari, pentru corecta aplicare a legii. A avut timp de mai mult de o luna dar nu a miscat un pai. Parerea mea este ca nici nu o va face, cel mult va incerca sa dea o OUG de prorogare a termenului de intrare in vigoare, cum a mai dat in anul 2005 cind aceasta lege a mai fost odata aporbata de Parlament tot in urma unui amendament personal.
    2. Lista de asteptare nu trebuie sa ne mai sperie, cu atit mai mult pe pacientii din zona Timis. Statutul de tara membra a UE permite pacientilor care sunt in imposibilitatea de a primi un tratament (fie si ca urmare a unei liste de asteptare) sa se trateze in orice stat membru, iar banii sa fie suportati direct – nu prin rambursare- de catre CNAS. Va asigur ca CNAS nu-si va permite sa stimuleze aparitia acestor liste pentru ca va pierde infinit mai mult decit daca se straduie, impreuna cu MS sa asigure oferirea acestor servicii, aici la noi, in Romania, asa cum este normal.
    Cu stima,
    dr. Sorin Paveliu

    PS. As aprecia daca ati publica acest comentariu si in editia tiparita.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *