Ministrul sanatatii a anuntat intentia de a interzice medicilor sa lucreze in paralel in spitalele publice si cele private

Inainte de a ne pronunta asupra acestei initiative trebuie sa trecem in revista citeva fapte certe, de natura subiectiva si legislativa.

  1. Legislatia actuala da dreptul managerului (Regulamentul privin normele de personal 1776/2006) ca acolo unde personalul medico-farmaceutic lipseste, sa angajeze personal medical contractual. Cum acest personal medical nu poate lucra in acelasi timp in alta unitate medicala publica (in relatie cu sistemul public de asigurari de sanatate), rezulta ca acest personal lucreaza in principal in sistemul privat. Initiativa ministrului nu ar face decit sa conduca la inchiderea spitalelor care nu reusesc sa atraga personalul angajat. Spre exemplu, in urma cu 2 ani aproximativ 125 de spitale din cele 435 existente nu dispuneau de farmacist, personaj specializat fara de care spitalul de orice fel nu poate functiona. Solutia gasita a fost aceea de a permite unui farmacist din localitate, care cistiga de regula destul de mult pentru a nu opta pentru un post in spital, sa incheie un contract norma partiala cu spitalul pentru ca acesta sa functioneze.
  2. Initiativa ministrului vine in coliziune frontala cu recomandarea insusi a Presedintelui Romaniei. Acesta din urma a cerut tuturor profesorilor si medicilor tineri sa inteleaga situatia de criza si puterea economica a Romaniei, si sa ii irmeze exemplul personal, in tinerete cautind o a doua slujba pentru a-si completa veniturile. Cum nu cred ca domnul presedinte se gindea ca tinerele rezidente sa-si completeze veniturile performind ca agenti imobiliari, sau la bara prin sexy-cluburi. Pregatirea indelungata a unui medic intr-un domeniu ultraspecializat nu lasa loc pentru o slujba suplimentara in afara sistemului sanitar. Aceasta a doua slujba nu poate fi decit in domeniul privat.
  3. Spitalele private isi bazeaza activitatea pe medicii cu experienta care functioneaza in cursul zilei in spitalele de stat, desi in multe cazuri au reusit sa si angajeze medici. Fenomenul spitalelor private este insa doar la inceput. O asemenea unitate sanitara intimpina infinite greutati financiare, in special cheltuieli de functionare, in absenta unui sistem privat de asigurari de sanatate. Tarifele corecte impuse de un act medical sperie majoritatea pacientilor. De aceea, spitalul nu are suficienti “clienti” pentru a putea sa-si sustine cheltuielile. A obliga spitalul sa aibe in totalitate personal propriu inseamna inchiderea “de facto” a privatizarii medicinii spitalicesti.
  4. O asemenea decizie nu poate face discriminare intre medicii de spital si cei din ambulatoriul de specialitate sau medicina de familie. Ori medicii din cabinetele din ambulatoriul de specialitate sunt medici privati care, desi se afla in relatie cu sistemul de asigurari de sanatate, au dreptul sa consulte, contra cost, in regim privat, orice persoana.

Exista medici care folosesc cabinete private pentru triajul pacientilor care urmeaza a fi internati in spital pentru a li se efectua interventii sau anumite proceduri chirurgicale. Totusi, urmarind unde se produce un eventual prejudiciu, vom constata ca o astfel de situatie este generata de incorecta plata a respectivului medic, adesea unicul medic dintr-o specialitate din localitatea respectiva. Nici spitalul si nici pacientul nu este prejudiciat.

Premiza de la care pleaca Ministrul Sanatatii este insa una profund eronata: TOTI medicii care lucreaza si in public, si in privat, nu fac decit sa deturneze din banii de asigurari de sanatate de stat. Asemenea situatii, chiar daca exista, trebuie identificate si sanctionate de autoritati. interzicerea globala a practicii private pentru medicii care lucreaza in spitalele de stat, nu ar face decit sa sanctioneze orice medic care prefera sa cistige in mod cinstit un venit, in locul mult prea generalizatei spagi.

Mai mult, cei loviti vor fi cei mai cautati si performanti dintre medici.

Ministrul sanatatii gaseste o problema acolo unde ea nu exista. Omoara gaina cu ouale de aur si vine cu o falsa solutie intr-un mement in care, personalul medical a primit afront dupa afront, de la instigarea de a pleca din tara la taierea veniturilor salariale. Eforturile ministerului ar trebui indreptate de indata catre stabilirea unor tarife corecte pentru prestatiile medicale si plata adecvata a personalului medical din institutiile sanitare de stat. Aceasta este solutia pentru a stimula investitia in sanatate, operatorii privati putind intra astfel in competitie cu institutiile de stat pentru atragerea pacientilor. Abia in aceste conditii nu se va mai pune problema unei practici incorecte din partea medicilor. Schimbarea sistemului de finantare in interiorul sistemului sanitar pare a fi o sarcina cu mult peste puterile actualului guvern.

This entry was posted in Neclasificate. Bookmark the permalink.

3 Responses to Ministrul sanatatii a anuntat intentia de a interzice medicilor sa lucreze in paralel in spitalele publice si cele private

  1. Sand says:

    Tehnic vorbind solutia cu norma partiala pentru farmacist in spital nu este ok.
    Farmacia de circuit inchis n-ar trebui sa functioneze decat in intervalul de timp in care farmacistul este prezent.

  2. sorinp says:

    Absolut de acord. Am sustinut si sustin inca aceasta solutie avind in vedere alternativa inchiderii unitatii spitalicesti. Pe de alta parte, cel putin teoretic, pot accepa ca o farmacie cu 3 medici poate accepta o extindere – trensformind farmacia spitalului, printr-un contract de prestari servicii, intr-un fel de punct de lucru. Mai mult, o administratie responsabila, are asa posibilitatea de a face un contract care sa asigure farmacits 5-7 ore – putind sa-l plateasca adecvat. In caz contrar ar trebui sa gaseasca un farmacist pe care sa-l plateasca cu 3-4 sute de euro, intr-o localitate in care nu vrea sa vina si care poate obtine chiar din prima zi de la absolvire cel putin 1000 de euro intr-o farmacie de lant farmaceutic.

  3. Sand says:

    Joaca s-a cam terminat (cu salarii de 1000 de euro) iar un salar de 3-400 intr-un orasel cu un cost al vietii la 30% fata de cel din Bucuresti nu este deloc de neglijat.

    Ref. la transformarea farmaciei ar necesita si o clarificare a mix-ului intre actul medical (serviciu prestat de farmacist) si actul comercial (care in acest caz ar avea componenta de circuit inchis si componenta de circuit deschis).

    Componenta de circuit inchis ar presupune o acceptare a bugetarilor de la ANAF fie a unui adaos 0% pentru farmacie + taxa de prestatie pentru farmacist (o suma fixa pentru fiecare condica lucrata de ex.) fie a unei marje maxime in raportul cu pretul de producator / pret maximal practicat in relatia cu spitalul.
    In caz contrar se numeste munca voluntara si nu stiu cati dintre noi mai sunt dispusi sa o faca.

    Si cateva intrebari:
    1. cat la suta din costurile spitalelor din RO cu medicamente in ultimii 10 ani au reprezentat achizitii la pret de producator si cat la pret mai mare?
    2. cine din domeniu farmaceutic se afla in top 300 (proprietari de farmacii/proprietari de firme de distributie/proprietari de fabrici de medicamente)?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *